Photo credit: peasap / Foter.com / CC BY

Stała kontrola stanu uzębienia dziecka ma bardzo duże znaczenie. Zęby małych dzieci powinny być kontrolowane co trzy - sześć miesięcy. Przyczyną tak częstych kontroli jest fakt, iż zęby mleczne są słabsze i nie tak twarde jak zęby stałe, dlatego łatwiej o choroby miazgi zębowej. Z tego względu pierwsza wizyta małego pacjenta w gabinecie stomatologicznym jest bardzo ważnym wydarzeniem i od niej zależy jakie będzie nastawienie dziecka do dentysty w przyszłości. Dlatego też w moim gabinecie proponuję małym pacjentom tzw. wizytę adaptacyjną. Polega ona na zapoznaniu dziecka z gabinetem i personelem. Jest formą zabawy, na której nie podejmuję leczenia. Wizyta ta jest bezpłatna i obejmuje jedynie stworzenie, we współpracy z rodzicami, planu leczenia.
Podczas wizyt w gabinecie proponuję profilaktykę poprzez lakierowanie powierzchni zębów, lakowanie bruzd w zębach bocznych stałych, a także leczenie ubytków. Metoda i sposób leczenia dobierane są indywidualnie podczas wizyty. Dla zminimalizowania stresu staram się zbudować miłą atmosfera, zainteresować dziecko założeniem kolorowej plombki, a jeśli jest taka konieczność proponuję również znieczulenie dziecka.

Każdy dzielny pacjent otrzymuje nagrodę!

Priorytetem przy pielęgnacji jamy ustnej dziecka jest właściwa jej higiena i to już od pierwszych miesięcy życia. W okresie tym należy przemywać buźkę malca np. gazikiem z przegotowaną wodą. Po pojawieniu się zębów mlecznych należy je dokładnie czyścić przynajmniej dwa razy dziennie. Pamiętać należy, że stan zębów mlecznych ma wpływ na stan zębów stałych.
Kolejnym czynnikiem, który wpływa na stan uzębienia u dzieci jest odpowiednia dieta. Słodycze należy ograniczać do minimum, ponieważ zbyt duża podaż cukru w diecie przyczynia się do rozwoju próchnicy, a ta u dzieci przebiega w sposób dynamiczny.
Z tego względu zęby małych dzieci powinny być kontrolowane co 3 miesiące, dzieci starszych i dorosłych co 6 miesięcy. Przyczyną tak częstych kontroli jest fakt, iż zęby mleczne są słabsze, nie tak grube i twarde jak zęby stałe, dlatego łatwiej o choroby miazgi zębowej.